fbpx
skip to Main Content
Verminder Klachten Rondom Jouw Menstruatieperiode

Verminder klachten rondom jouw menstruatieperiode

Verminder vervelende klachten rondom jouw menstruatieperiode

Wellicht heb jij ook wel eens last van vervelende klachten rondom jouw menstruatieperiode.

Tijdens de menstruatiecyclus fluctueren de hormonen oestrogeen en progesteron namelijk. Hierdoor kunnen ze een groot effect hebben op het lichaam en de hersenen. Dit is voor veel vrouwen (en ook de ‘man van’) een zeer bekend verschijnsel.

Vocht vasthouden en een opgeblazen gevoel zijn vlak voor de menstruatie 2 bekende verschijnselen.

Veel vrouwen ervaren vlak voor de menstruatie stemmingswisselingen, sneller geïrriteerd zijn en dat zij meer zin in snoep en chocola hebben.

Wanneer jij overmatig veel last hebt van PMS (premenstrueel syndroom) dan kan het supplementeren van 1500 mg. calcium de symptomen van PMS verminderen. Een ander essentieel supplement in het geval van PMS is visolie. Dit heeft een zeer positief effect op stemmingswisselingen, irritatie, suikerbehoefte etc.

Oestrogeen, progesteron en prolactine werken samen om de basale vrouwelijke biologische functies zoals de pubertijd, de menstruatiecyclus, de zwangerschap en de menopauze te reguleren.

In deze maatschappij zien we echter dat het hormoon oestrogeen vaak uit balans is. Dit zien we voornamelijk bij vrouwen maar ook steeds meer mannen krijgen met dit probleem te maken. Kijk maar eens op het strand. Hoeveel mannen zijn er tegenwoordig wel niet die ‘borstvorming’ hebben.

De oorzaak hiervoor is een slechte leefstijl.

Het gebruik van anticonceptie verstoort de normale oestrogeenbalans in het lichaam. Veel (jonge) vrouwen zullen dit herkennen. Als er gestart wordt met anticonceptie zien we vaak dat het lichaamsgewicht snel toeneemt. Het extra gewicht wordt voornamelijk opgeslagen op de heupen.

Het grootste probleem is terug te voeren op onze hedendaagse voeding en omgevingsfactoren. ‘Lege’ voeding waar weinig tot geen voedingsstoffen in zitten, stress, verkeerde trainingsvormen of helemaal niet trainen zijn hier voorbeelden van.

Vanuit onze voeding en het milieu krijgen we veelvuldig de zogenaamde xeno-oestrogenen binnen. Dit zijn chemische componenten die een structuur hebben gelijk aan het hormoon oestrogeen. Deze xeno-oestrogenen kunnen zich aan de oestrogeen-receptoren binden en een effect genereren gelijk aan het hormoon oestrogeen.

Pesticiden, plastic, oplosmiddelen en soja zijn enkele voorbeelden van xeno-oestrogenen die we op regelmatige basis binnen kunnen krijgen. Maar ook het eten van niet biologisch vlees en het drinken van melk kan ervoor zorgen dat we xeno-oestrogenen binnen krijgen. Het dier kan immers ook voer of gras gegeten hebben dat ‘besmet’ is geweest met xeno-oestrogenen. Deze xeno-oestrogenen zijn dan ook weer terug te vinden in het vlees en de melk van het dier.

Door het volgen van ons voedingsplan wordt het opgeblazen gevoel verminderd en door het volgen van het trainingsschema wordt o.a. de insuline gevoeligheid van de cellen verbeterd waardoor er minder vocht wordt vastgehouden. De combinatie met de aanbevolen supplementen (bijvoorbeeld DIM) zorgen er tevens voor dat het oestrogeen-metabolisme verbeterd wordt. Hierdoor zal jij je snel beter gaan voelen en minder klachten ervaren.

Uiteraard is het essentieel om eerst de basis, jouw voeding en leefstijl (slaap je minimaal 7-8 uur per nacht?) te verbeteren. Het kost je even wat energie, maar ik beloof je binnen een week al resultaat.

Back To Top